tisdag 19 februari 2019

Kanel- och mandelknäckebröd

19:e februari, snart är månaden slut och vi firar Knäckebrödets dag!!!!!! 😃 Jag älskar knäckebröd!

Skillnaden på mitt tidigare Kanelknäckebröd och Kanel- och mandelknäckebröd är att de sistnämnda är crunchyare och de andra är segare.


Kanel- och mandelknäckebröd
(Jag fick 19 5 cm i dm, ca 330 g)

Ingredienser:
4 msk ICA Sötströ 
4 msk malen kanel
1 dl GoGreen Chiafrön 
1 dl Risenta Kokosmjöl
2 dl Garant Mandelmjöl 
3 msk rapsolja
3 dl kokhett vatten

Instruktioner:
Blanda sötströ, kanel, chiafrön, kokosmjöl och mandelmjöl i en skål. Tillsätt rapsolja och blanda. Koka vatten i en tekokare. Häll i vattnet och blanda snabbt till en deg. Låt svalna i 5-10 minuter. Lägg bakplåtspapper på två bakplåtar. Platta ut en bit deg. Skär ut runda knäckebröd med runda utstickare. Flytta på degen runtom och fortsätt. Nagga med en kruskavel, gaffel eller biffklubba (min används endast i bakning). Sätt ugnen på 150 grader. Grädda mitt i ugnen i 13-14 minuter. Upprepa med de andra plåtarna. Stäng av ugnen, öppna ugnsluckan helt och låt svalna. Sätt ugnen på 100 grader. Torka mitt i ugnen i 4 timmar.* Upprepa med de andra plåtarna. Låt svalna helt, minst 30 minuter. Servera rumstempererat. 

Förvaring: Lägg på tallrik och förvara i rumstemperatur.


Tschüss!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar