lördag 16 februari 2019

Kokta black eyed peas

Igår började sportlovet! Men det är inte på en bra start. Innan 5 vaknade jag med halsont och har druckit 8 koppar te. Bisou, a.k.a. Mullis, är också sjuk! Hon nyser konstant! Såklart, visar jag en klipp på hennes nysningar!


Anyway.. Kokta black eyed peas. "Boom, boom, boom, gotta get that.." är i mitt huvud när jag gör black eyed peas! Jag måste erkänna att de inte är de mest goda bönorna on their own. Men i Red red är de amaazing! Jag har inte gjort aquafaba till black eyed peas, eftersom jag inte hittat några recept med det, och jag tror inte smaken passar till bakverk. 


Kokta black eyed peas 
(Jag fick ca 1270 g)

Ingredienser:
500 g Eldorado Torkade Black Eye bönor
35 dl varmt vatten
35 dl varmt vatten
10 dl varmt vatten 

Instruktioner:
Värm en spisplatta på hög värme. Skölj black eyed peas i en sil. Häll black eyed peas och vatten i en stor kastrull. Koka i 5 minuter och rör om hela tiden. Ta bort kastrullen och täck kastrullen med lock och låt stå i 4 timmar. Värm en spisplatta på hög värme. Skölj black eyed peas i en sil. Häll black eyed peas och vatten i kastrullen. Koka i 1 minut utan att röra om. Ta bort kastrullen. Stäng av spisen och låt svalna helt. Värm en spisplatta på låg värme. Tillsätt vatten. Ställ på kastrullen och låt stå i 5 timmar och 30 minuter utan att röra om. Skölj black eyed peas i en sil. 

Förvaring: Lägg på tallrik och förvara i kylen. 



Tschüss!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar